Ahad, 1 Mei 2011

Diriku.....Pinjaman dari Allah.


Dia kawan yang banyak mengajarku tentang indahnya Islam, jika kita menghayatinya dan mengamalkannya. Dia adalah insan yg menjadi perantaraan assbab untuk ana mendapat hidayah Allah taala.Sepanjang pengenalan dengannya membuat hati ni tenang dengan akhlaknya, yang jarang sekali meninggalkan rumah Allah. Setiap kali solat 5 waktu akan dia usaha untuk solat berjemaah di masjid. Didikannya membuat hati ni tersentuh dan buat hati ni terpikat dengan akhlaknya yang sedaya upaya mngikut sunnah. Kemana sahaja dia pergi, dia tidak akan meninggalkan rumah Allah.

Diriku, yang dahulunya bertudung biase sekarang alhhamulilah sudah 2 tahun ana sudah ada kekuatan untuk terus memakainya, insyallah. TerINGAT ana sewaktu Dia dapat menunaikan umrah. Dia pulang bukan bertangan kosong, tetapi dengan pembeian hadiah. Itulah kali pertama ana meendapat hadiah dari insan yang ana rasekan special.Itu tidak penting tetapi didikan yang cuba dia sampaikan.Sepasang jubah yang cantik, kincin yang terukir nama ana dan ubat asma serta air zam2.Alhamuilah dapat merasa buah tangan orang yg baru balik menunaikan umrah, bile agaknya ana dapat kesane pulakkan...

Dia kawan yang ajar ana supaya jangan marah-marah kerna sifat marah itu tanda orang tidak bersyukur,dan jangan berkirim salam dengan lelaki yang bukan mahram. Minat dan kesukaan ana same seperti nye....Sukaa bernasyid, boleh berzanji dan ana suke dengar orag yang mengaji bertaranum.....


BARU2 ni ana dapat tahu dia keluar 4 bulan, alhamddulilah..moga ana mendapat penganti sepertinya, yang boleh membimbing ana mencari keredhoaan Allah. Serta menjadi pendamping dan teman serta pembantu seorang daie dijalan Allah.Minyak wangi yang dipakai mengingatkan ana pada ayah trcinta dan sifatnya yang rajin singgah umah Allah juga mningatkan ana kepadah arwa abah.

Ana sangat rapat dan akrab dngan arwah abah sewaktu hayatnye masih ada. Sewaktu kecil ana selalu akan ikut arwah abah pergi mngajar mengaji dimeratatempat. Di pagoh, Panchour, Batu Pahat, Bukit Gambir dan lain disekitar daerah. Disetiap hujung minggu rumah ana akan di datangi pelajar2 arwah abah setiap malam jumaat dan ahad malam.Suara arwah yang merdu memenuhi ruaang tamu rumah. Mengajar tajwid, taranum dan belajar bertalaki. Ana x sempat belajar sbb abah meninggal sewaktu ana umor 12tahun.

Tapi Allah maha penyayang, walaupun arwah abah x de lagi, ana masih sempt untuk belajar dengan ibu trcintta. Ana x kan lepaskan peluang kedua ni. untuk belajar bidang yang ana minati. Setiap kali cuti semester atau de jmputan, Ana akan mengikut ibu tersayang menghadiri majlis2 katam AlQuran , meraikan pengantin dan majlis cukur bayi baru lahir. Ana akan bantu untuk memeriahkan majlis. (^_^)

Ana redho setiap apa yang datang menguji diri dan menjadikan diri ana bertambah matang dan tabah, Alhamdulilah. Banyak perubahan ana setelah ana berjaya menghadapi dugaan yang datang syukur kerna Allah masih lagi sayang pada ana. Subbahanallah atas ape yang berlaku Allah selitkan hikmah yang tidak pernah terlintas dalam fikiran ana.

Banyak perubahan yang ana rase boleh dikongsikan bersame. Ana tidaklah baik tetapi ana suka pada kebaikan, perubahan itu memeng payah tetapi tidak mustahil sekiranya kita benar-benar hendak berubah. Teringat ana kepada Akak usrah di tempat ana mengaji dan juga kata ustad2 yang ana kenali. Sekiranya kita berubah kerna manusia maka kita akan beroleh pe yang kita hajati, tetapi sekiranya niat kita untuk berubah dah berhijrah kepada kebaikan kerna Allah dan Rasul kita akan beroleh Allah dan Rasul.

Ana bukan lah menceritakan untuk bermegah atau berbangga diri tetapi ingin berkongsi atas pengalaman diri dan memberi suntikan semangat kepada insan lain yang ingin berubah. Sejak ana zaman persekolahan pelbagai nikmat Allah yang banyak Allah pimjamkan tetapi kelalaian itu membuat kita lupe dan leka. Sebagai hamba Allah kita jua perlu berusaha untuk memdapatkan hidayah Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmNKeT5pdI/AAAAAAAAAiQ/5rtjrHOsuHg/s200/welcome_14.png