Sabtu, 19 Mac 2011

Setiap yang hidup pasti akan mati.....

(pusara abah tercinta)

Yang hidup pasti akan kembali kepada Allah Yang Maha Pencipta. Kita yang hidup jangan kita lupa bahawa kita juga akan pergi kembali berjumpe Allah Yang Maha Esa. Semakin bertambah hari semakin bertambah juga umur yang Allah beri ini. Tanpa kita sedari semakin hari kita dekat dengan tarik kematian yang kita tidak tahu bila. Sesungguhnya sabda Nabi Muhammad SAW:" Orang yang paing bijak adalah orang selalu memikirkan mati"

Bila sesorang insan memikirkan kematiannya dia akan selalu akan terpikir doasa-dosa yang pernah dilakukan sentiasa rasa dirinya belum cukup lagi amalan-amalannya pada Allah... Dia akan sentiasa menjaga tingkahlakunya, kata-katanya, banyak berdiam daripada berkata-kata, banyak memikirkan usahanya untuk menuju syurga Allah. Tidak mengabaikan tanggungjawabnya sebagai hamba Allah dan menjaga hubungan dengan Allah dan menjaga hubungan sesama manusia.

Ramai orang kata hendak berubah tunggu datang seru ataupun belum dapat hidayah. Hidayah Allah perlu dicari. Perubahan juga boleh berlaku sekiranya kita berfikir untuk masa hadapan kita bermula daripada sekarang. Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka merubahnya sendiri. Pelbagai cara yang boleh kita ikhtiarkan untuk membantu diri sendiri pada hari akhirat kelak. 'Iqra' bacalah, adalah surah yang pertama turun kepada baginda Rasulullah SAW. Menunjukkan perlunya kita membaca mengetahui rahsia sebalik ilmu yang kita baca dan ilmu yang kita cari.

Semakin bertambah ilmu semakin tunduhlah kita seharusnya. Agar ilmu yang kita pelajari dapat kita amalkan dan memandu kita untuk mendapat redho Allah, InsyaAllah.... Semakin kita belajar semakin banyak yang kita hendak tahu dan hendak kita terokai. Kerana ilmu Allah ini terlalu luas dan sungguh indah subahaAllh.

Jadi sebelum roh kembali lakukan lah sesuatu untuk diri kita pada masa hadapan ketika kita menghadap Allah SWT. Agar segala amalan kita dapat dijawab dengan mudah dan hidup bahagia dunia dan akhirat insyaAllah... Perbanyakan fikirkan mati....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmNKeT5pdI/AAAAAAAAAiQ/5rtjrHOsuHg/s200/welcome_14.png