Jumaat, 14 Januari 2011

HARAPAN ISLAM KEPADA WANITA ISLAM



ISLAM mengharapkan agar kaum wanita Muslim dapat membagunkan sebuah kehidupan ummah yang harmoni, bahagia dan sejahtera dengan sama-sama memikul tugas dan tagungjawab bersama kaum Adam dalam segala bidang yang berlandaskan syarak bagi kepentingan duniawi dan ukhrawi. Diantara harapan Islam terhadap kaum Hawa ataupun Muslimah adalah:

1) Islam mengnjadharapkan agar wanita Muslimah menjadi pasangan hidup lelaki yang mukmin, mendokong dakwah suami, menjalankannya dengan giat dan tekun bekerja, mendorongnya untuk berjihad dan bersabar atas segala yang berkaitan dengan hal tersebut.

2) Islam mengharapkan agar wanita Muslimah menjadi pengatur rumah tangga bersama suaminya, agar dia menjadi MURABBIYAH ( pendidik) anak-anaknya, menjadi kawan kepada suaminya, dan sentiasa menjaganya dari hal-hal yang diharamkan Alla, member segalanya demi Allah dan menjadi pokok kepentingan hidupnya adalah mendapat keredhaan suaminya dibawah naungan redha Allah s.w.t.

3) Islam mengharapkan agar Muslimah berpendidikan dan berbudaya tinggi, memiliki kebudataan dan ilmu yang cukup, mempelajari ilmu-ilmu yang bermanfaat, kemudian menyebarkannya kepada kaum wanita muslimah yang lain. Dalam hal ini, perlulah menteladani perjuangan para isteri Rasulullah s.a.w.

4) Islam mengharap agar wanita Muslimah menjadi wanita yang sabar,rela dengan qada Allah s.w.t, tidak pernah melakukan larangan Allah, sentiasa patuh kepada perintah Allah, menjauhi pergaulan dengan lelaki bukan muhrim dan tidak berpakaian seperti orang fasik dan munafik dalam hidupnya.

5) Islam mengharapkan agar wanita Muslimah kuat dalam agamanya dari segi kepatuhan, tidak terpedaya dengan fatamorgana yang nampak bagi orang-orang lemah, padahal tidak demikian keadaannya.

Kaum hawa perlulah mengambil teladan dari isteri Fir’aun ysng sanggup menerima seksaan demi mempertahankan kebenaran dan kesucian agama. Justeru, perkara sedemikian ini dapat menambah dan menguatkan keimanan kepada Allah s.w.t.

6) Islam mengiginkan agar wanita muslimah itu benar dan jujur dalam hidupnya terutama suaminya, diri sendiri, anak-anaknya, keluarganya dan masyarakat keseluruhannya dalam setiap situasi dan kondisi.
Wanita muslimah perlu mendidik anak-anaknya dengan keteguhan iman saidina Abu Bakar r.a, dengan kekuatan Umar r.a, dengan keluasan ilmu Ali r.a, dengan besarnya rasa malu Uthman r.a, dengan keberanian Khalid bin Al-Walid, dengan kedermawaan Abdurahman bin Auf, dengan kesetiaan Siti Khadijah r.ha, keluasan ilmu Siti Aisyah, dan dengan ketaatan Asma’ binti Abu Bakar. Betapa indahnya suatu keluarga yang berdiri di atas dasar kejujuran dan keikhlasan didalam melayari bahtera kehidupannya.

7) Islam mengharapkan agar wanita Muslimah itu adalah kawan setia yang sentiasa jujur kepada suaminya, selalu menolongnya untuk melakukan kebaikan dan tidak menyembunyikan kelebihan yang ada pada dirinya seperti rezeki dan sebagainya. Kesemuanya itu dilakukan semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t.

8) Islam mengharapkan agar wanita Muslimah menjadi wanita mulia yang sentiasa menjaga harga dirinya dengan penuh rasa malu, tidak memperlihatkan dirinya kepada lelaki bukan muhrimnya dan hanya Islam.

9) Mengharapkan agar wanita Muslimahmemiliki semangat berjihad di jalan Allah, dengan harta dan jiwa raga demi kepentigan Islam. Pintu jihad bagi kaum Hawa sentiasa terbuka, yang penting adalah pengorbanan yang ikhlas dalam perjuangannya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmNKeT5pdI/AAAAAAAAAiQ/5rtjrHOsuHg/s200/welcome_14.png